Spotkanie dotyczące poprawy bezpieczeństwa na ul. Mistrzejowickiej

Spotkanie dotyczące poprawy bezpieczeństwa na ul. Mistrzejowickiej

Szanowni Państwo,

W nawiązaniu do Ławeczki Dialogu z prezydentem miasta Krakowa, która miała miejsce w SP 89 i poruszonych na tym spotkaniu zagadnień w kwestii poprawy bezpieczeństwa w ciągu ulicy Mistrzejowickiej, w dniu 30 września br. odbyło się spotkanie przedstawicieli GK (Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury), ZDMK (Zarząd Dróg Miasta Krakowa), ZTP (Zarząd Transportu Publicznego) oraz WRD KMP w Krakowie (Wydział Ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie). W wizji lokalnej na ulicy Mistrzejowickiej uczestniczyli również radni Dzielnicy XV Mistrzejowice oraz radna RMK, przedstawiciel Stowarzyszenia Mieszkańców Mistrzejowic i sami zainteresowani, czyli delegaci mieszkańców z tej ulicy.

Spotkanie miało charakter roboczy w celu zebrania informacji i oczekiwań oraz przeprowadzenia wizji terenowej, w węższym gronie, z uwagi na to, iż spotkanie odbywało się w terenie zabudowanym o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Oczekiwania i wnioski od mieszkańców były następujące:

  1. Całkowite wyeliminowanie wjazdu na tą ulicę pojazdów ciężarowych typu TiR oraz autobusów. Znak z zakazem wjazdu jest ustawiony za skrzyżowaniem, kiedy te pojazdy już są na tej ulicy, przez co nie spełnia on swojej funkcji. Tylko cud sprawił, że nie doszło na tej ulicy do jakiś poważnych wypadków z udziałem pieszych lub innych zmotoryzowanych, ponieważ jest tam wąska jezdnia, absolutnie nie przeznaczona do ruchu samochodowego dla tego typu pojazdów. Jak na razie bezprawne wjazdy TiR-ów i autobusów kończą się zniszczeniem infrastruktury drogowej oraz ogrodzeń domów znajdujących się wzdłuż ulicy.
  2. Montaż monitoringu na światłach na skrzyżowaniu ulicy Okulickiego i Mistrzejowickiej, podłączonego do systemu wizyjnego policji oraz Straży Miejskiej. Pozwoliłby on na w miarę szybką reakcję policji drogowej lub po fakcie, na ustalenie danych sprawców łamania przepisów drogowych.
  3. Zwiększenie kontroli ITD oraz drogówki na tej ulicy. Liczba łamiących zakaz wjazdu TiR-ów oraz autobusów nie spada od ponad pół roku.
  4. Ze względu na bezpieczeństwo pieszych oraz brak chodników mieszkańcy proponują ograniczenie prędkości do 30 km/godz. na całej długości ulicy Mistrzejowickiej.
  5. W trakcie Ławeczki z prezydentem, sam Pan prezydent zaproponował udział patroli pieszych Straży Miejskiej na tej ulicy, tak by w przypadku stwierdzenie łamania przepisów przez kierujących pojazdami ciężarowymi mogli błyskawicznie zgłaszać ten fakt na policję. To też jest jakieś rozwiązanie.
  6. Budowa drugiego przejścia dla pieszych na ulicy Mistrzejowickiej, na wysokości ulicy Marycjusza.
  7. Cofnięcie znaku zakazu wjazdu dla pojazdów ciężarowych bliżej skrzyżowania z ulicą Okulickiego.
  8. Zamontowanie przed przejściem dla pieszych, na wysokości ulicy Do Fortu, dodatkowego oznakowania.

W odpowiedzi na ww. postulaty mieszkańców ulicy Mistrzejowickiej, popierane w pełni przez naszą Radę Dzielnicy XV Mistrzejowice, Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury GK przesłał do nas pismo, w którym czytamy min.:

- Znak B-5 będzie przeniesiony bliżej krawędzi ul. Okulickiego. Jednak podkreślam, iż oznakowanie jest zgodne z przepisami, a ponadto zgodnie ze stanowiskiem przedstawiciela WRD KMP w Krakowie istniejące oznakowanie F-6 na ul. Okulickiego jest prawidłowe i czytelne.

- Kwestia innego ukształtowania wlotu (organizacją ruchu) ul. Marycjusza jest sprawdzana pod kątem zapewnienia przejezdności i jak najlepszego usytuowania przejścia dla pieszych, dla którego będzie zapewniona widoczność. Powyższe wiązać się będzie też z przeniesieniem przystanku autobusowego. Wyznaczenie przejścia dla pieszych musi być poprzedzone dostosowaniem infrastruktury drogowej w tym: zapewnieniu chodników z obniżonymi krawężnikami i pasami medialnymi oraz dedykowanym oświetleniem dla przejść dla pieszych, co jest zadaniem znajdującym się w kompetencjach ZDMK.

- Z uwagi na stanowisko ZTP ograniczenie prędkości na drogach, po których porusza się komunikacja miejska może nastąpić jedynie w miejscach niebezpiecznych. Ograniczenie prędkości na całym ciągu negatywnie wpływa na rozkłady komunikacji miejskiej. W związku z tym najwłaściwsze będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h w rejonie nowego przejścia dla pieszych. Poprawi to bezpieczeństwo pieszych bez znacznego uszczerbku dla rozkładów komunikacji miejskiej.

- Przed przejściem dla pieszych przy połączeniu z ul. Do Fortu będzie dodane oznakowanie A- 16 wraz z piktogramami.

Zaznaczam, że wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu wymaga sporządzenia dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii. Po tym nowa organizacja ruchu jest zatwierdzana i przekazywana do ZDMK celem realizacji w terenie. Pod pismem podpisany jest Pan Michał Mikołajczyk, Zastępca Dyrektora Wydziału GK UMK.

W pozostałych kwestiach, podnoszonych przez mieszańców na spotkaniu, min. dotyczących montażu kamer na skrzyżowaniu ulic Mistrzejowickiej i Okulickiego, GK zwróciło się oddzielnym pismem do ZDMK, który odpowiada za te sprawy. Do tematu powrócimy po udzieleniu stosownych wyjaśnień przez ZDMK.

Z-ca Przewodniczącego Rady i Zarządu Dzielnicy XV Mistrzejowice
Krzysztof Bąk