Rada Dzielnicy XV - Kraków Mistrzejowice
slide01 slide02 slide03 slide04
Wydarzenia

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć


thumb thumb thumb thumb
Koncerty Mistrzejowickie: ECCE LIGNUM CRUCIS… Pasyjny koncert wokalno-organowy
kultura

11 marca 2018 r., godz. 18.00
Kościół pw. św. M. M. Kolbego, os. Tysiąclecia 86

 W programie polska, niemiecka i francuska muzyka organowa i wokalno-organowa, m. in. L. Krebs, G. Faure, M. Surzyński, L. Skoczylas. Wstęp wolny.

 Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym opiewającym mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii w okresie Wielkiego Tygodnia. Pierwsze muzyczne opracowania Pasji pojawiły się ok. XII wieku. Wielki Post od wieków stanowi źródło inspiracji twórczych w dziedzinie muzyki, malarstwa, poezji, filmu. Kreowane wyobraźnią artystów dzieła pozwalają głębiej przeżywać ten szczególny czas skupienia, modlitwy, refleksji i medytacji. Niezwykłą siłę oddziaływania ma zwłaszcza muzyka, z całym bogactwem form i środków wyrazu: od średniowiecznych lamentacji, poprzez pieśni, oratoria i pasje.

 

Muzyka pasyjna to piękno,  które osiągnęło najbardziej doskonałą formę w dziełach wielu twórców, m. in. J. S. Bach, W. A. Mozart, A. Lotti, G. Faure, G. Pergolessi, F. Liszt, A. Vivaldi, P. Czajkowski, a z polskich kompozytorów K. Penderecki, L. Skoczylas, M. Surzyński.

 Wykonawcy:

Elżbieta Towarnicka (sopran) – śpiewaczka operowa, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, której światowy rozgłos przyniosły słynne wokalizy do filmów K. Kieślowskiego: Trzy Kolory (Niebieski oraz Czerwony), Dekalog, Podwójne życie Weroniki. Występuje (od 1992 r.) w oratorium J. K. Pawluśkiewicza  Nieszpory Ludźmierskie i Harfy Papuszy. Nagrała kilkanaście albumów solowych.

Marek Stefański (organy) – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Należy do wybitnych propagatorów polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku. Jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej, twórcą i dyrektorem artystycznym wielu prestiżowych festiwali muzyki organowej.

Od 1999 roku pracuje w Katedrze Organów krakowskiej Akademii Muzycznej, obecnie na stanowisku adiunkta.